Ett företag som du vill använda för att har bett dig att skicka in ett CV och du tänker, "wait..what?" Oroa dig inte! Curriculum Vitae (CV) betyder "kurser i livet" på latin, och det är precis vad det är. Ett CV är ett kortfattat dokument som sammanfattar ditt förflutna, befintliga professionella kompetens, kunskaper och erfarenheter. Syftet med detta dokument är att visa att du har den kompetens som krävs (och vissa kompletterande sådana) att göra jobbet som du söker. Bokstavligen du säljer dina talanger, färdigheter, färdigheter etc. Gör så här för att skapa en stor CV.
1
Vet vilken information en CV innehåller i allmänhet. De flesta CV inkludera din personliga information, din utbildning och kvalifikationer, din arbetslivserfarenhet, dina intressen och prestationer, dina kunskaper och referenser. Även erfarna personer skräddarsy ditt CV till det jobb du söker. Använd en modern men professionellt format. Men det finns ingen mall för en CV, vad du inkludera är upp till dig. [1]
2
Tänk på jobbet du söker. Forskning företaget. Ett bra CV är anpassad till det specifika jobb och företaget du söker. Vad har företaget göra? Vad är deras verksamhetsmål? Vad tror du att de letar efter i en anställd? Vilka färdigheter gör det specifika jobb du söker kräver? Allt detta är saker att tänka på när du skriver ditt CV.
3
Kontrollera företagets webbplats för extra information om CV. Se om det finns någon specifik information de vill du lista i ditt CV. Det kan finnas särskilda anvisningar som anges på ansökningssidan. Fördubbla alltid kontrollera detta.
4
Gör en lista över jobb du har haft. Dessa kan vara både jobb du håller för närvarande och jobb som du har haft i det förflutna. Inkludera datum som du började och slutade din tid vid varje enskilt jobb. [2]
5
Brainstorm dina hobbies och intressen. Unika intressen eller hobbies får dig att sticka ut. Var medveten om de slutsatser som kan dras från dina fritidsintressen. Försök att lista hobbyer som skildrar dig som en team-orienterad individen snarare än som en ensam, passiv person. Företag vill ha någon som fungerar bra med andra och kan ta ansvar om det behövs.
Hobbies och intressen som målar en positiv bild: Att vara kapten på din fotboll (eller fotboll) lag, organisera en välgörenhetsgala för ett barnhem, sekreterare i skolans studentdrivna regeringen.
Hobbies som innebär en passiv, ensam personlighet: tittar på TV, gör pussel, läsning. Om du ska sätta någon av dessa saker, ge en anledning. Till exempel, om du söker ett jobb på ett förlag, sätta något i stil med: Jag tycker om att läsa de stora amerikanska författare som Twain och Hemingway eftersom jag tror att deras skrivande ger ett unikt perspektiv i den amerikanska kulturen när de skrev.
6
Gör en lista över dina relevant kompetens. Dessa färdigheter inkluderar ofta datorkunskaper (är du en wiz på Excel Wordpress? InDesign? Etc.), språk du talar, eller specifika saker företaget är ute efter, till exempel riktade kompetens.
Exempel på riktade färdigheter: Om du ansöker om att bli en författare för en tidning, lista att du är flytande i AP stil. Om du söker en kodning jobb, tala om att du har arbetat med Java script
1
Vet vilken information en CV innehåller i allmänhet. De flesta CV inkludera din personliga information, din utbildning och kvalifikationer, din arbetslivserfarenhet, dina intressen och prestationer, dina kunskaper och referenser. Även erfarna personer skräddarsy ditt CV till det jobb du söker. Använd en modern men professionellt format. Men det finns ingen mall för en CV, vad du inkludera är upp till dig. [1]
2
Tänk på jobbet du söker. Forskning företaget. Ett bra CV är anpassad till det specifika jobb och företaget du söker. Vad har företaget göra? Vad är deras verksamhetsmål? Vad tror du att de letar efter i en anställd? Vilka färdigheter gör det specifika jobb du söker kräver? Allt detta är saker att tänka på när du skriver ditt CV.
3
Kontrollera företagets webbplats för extra information om CV. Se om det finns någon specifik information de vill du lista i ditt CV. Det kan finnas särskilda anvisningar som anges på ansökningssidan. Fördubbla alltid kontrollera detta.
4
Gör en lista över jobb du har haft. Dessa kan vara både jobb du håller för närvarande och jobb som du har haft i det förflutna. Inkludera datum som du började och slutade din tid vid varje enskilt jobb. [2]
5
Brainstorm dina hobbies och intressen. Unika intressen eller hobbies får dig att sticka ut. Var medveten om de slutsatser som kan dras från dina fritidsintressen. Försök att lista hobbyer som skildrar dig som en team-orienterad individen snarare än som en ensam, passiv person. Företag vill ha någon som fungerar bra med andra och kan ta ansvar om det behövs.
Hobbies och intressen som målar en positiv bild: Att vara kapten på din fotboll (eller fotboll) lag, organisera en välgörenhetsgala för ett barnhem, sekreterare i skolans studentdrivna regeringen.
Hobbies som innebär en passiv, ensam personlighet: tittar på TV, gör pussel, läsning. Om du ska sätta någon av dessa saker, ge en anledning. Till exempel, om du söker ett jobb på ett förlag, sätta något i stil med: Jag tycker om att läsa de stora amerikanska författare som Twain och Hemingway eftersom jag tror att deras skrivande ger ett unikt perspektiv i den amerikanska kulturen när de skrev.
6
Gör en lista över dina relevant kompetens. Dessa färdigheter inkluderar ofta datorkunskaper (är du en wiz på Excel Wordpress? InDesign? Etc.), språk du talar, eller specifika saker företaget är ute efter, till exempel riktade kompetens.
Exempel på riktade färdigheter: Om du ansöker om att bli en författare för en tidning, lista att du är flytande i AP stil. Om du söker en kodning jobb, tala om att du har arbetat med Java script
No comments:
Post a Comment